Állok
a késő őszi fáradt napsütésben a régi temető új hősi emlékoszlopának avatási
ünnepségén. Lehetünk talán vagy százan, főként jóval ötven felettiek. Nekünk, akik
eljöttünk a szertartásra többnyire van még valamilyen emlékképünk a múlt század
hatvanas éveinek elején megszüntetett gazos, elhanyagolt sírkertről, mely
felszámolásakor már igazán nem vált városrészünk dicsőségére. Valószínűleg mi
itt tisztelgők lehetünk az utolsó generáció, akinek még személyes élményei lehetnek
a II. Világháború előtt használaton kívül helyezett temetőnek földbe süppedt
sírjairól, korhadt fakeresztjeiről, kifosztott kriptáiról.
Arra
ellenben már mi sem emlékezhetünk, hogy a 20. század első éveiben Albertfalva,
a mindössze ezer lelkes kisközség, a kor csúcstechnológiáit alkalmazó üzemeknek
adott otthont.
1999.
szeptember 20 jeles nap Albertfalva és Budafok (Promontor) történetében. Az
alig három évvel azelőtt átadott Ferenc József híd budai hídfőjétől – a mai Szent Gellért
tértől - ekkor indul a Helyiérdekű Vasút első járata (röviden HÉV) Budafok
központjáig. (Ezt a vonalat 1907-ben Nagytétényig
meghosszabbítják.) A
villamosított vonal Albertfalvát egykettőre „közel hozza” a fővároshoz, gyors
és kényelmes elérhetőséget biztosítva a rohamosan fejlődő Budapest
kerületeihez.
Buda
területén – így Lágymányoson, Kelenföldön - ipartelepek létesítését a Fővárosi
Közmunkák Tanácsa (a Közmunkatanács)
nem támogatta, ezért aki gyáralapításon törte fejét, annak városon kívüli,
korszerű közlekedéssel megközelíthető, beépítetlen telkekre fájt a foga. Az
újonnan átadott budafoki HÉV vonal mentén lévő területek ezen igényeknek
maximálisan megfeleltek. (Ne feledjük, a
HÉV mellett Albertfalvának 1861-től vasútállomása volt! Az iparosodást,
városiasodást a villamoshoz hasonlóan a 19. század közepétől segítette a vasút,
ugyanúgy, mint napjainkban az autópálya építés. Ha egy kis mezőváros vasútállomást
kapott, netán vasúti csomópont lett, a település életében látványos fejlődés
indult meg. Ennek tipikus példája Nagykállónak a szabolcsi megyeszékhelynek sorsa.
A város konzervatív vezetői, minden lehetséges fórumon elszántan tiltakoztak,
hogy a „füstokádó vasparipát már pedig feléjük semmiképpen ne vezessék”. A kis
poros Nyíregyháza ellenben boldogan fogadta a vasútépítés tervét. 1858-ban
aztán átadták a Budapest-Nyíregyháza vonalat, aminek következtében az új
megyeszékhely 1867-ben a dinamikusan fejlődő Nyíregyháza lett. Míg Nagykálló közben még a városi rangját is
elvesztve - háromezres fejletlen település maradt - addig Nyíregyháza ma az
ország nyolcadik legnagyobb települése.)
Az
egy utcából álló Albertfalva elöljárói a Fő-utca (Sisinek, a magyarok kedves királynőjének halála után Erzsébet királyné
út) és a Déli Vasút töltése között - a temetőhöz közel - igen méltányos
áron kínáltak telkeket ipari beruházásokhoz. A századfordulón már világosan
látszott, hogy az asztalos manufaktúrákat, kis családi üzemeket előbb utóbb
felváltja, a nagyüzemi bútorgyártás. Az előrelátó faluvezetők azt is tudták,
hogy a környék számára igazi előrelépést - a faipar mellett – más ágazatok
megjelenése hozna.
1905
nyarán Eiser Sándor és testvére Nándor azzal a kéréssel fordult Albertfalva jegyzőjéhez,
hogy számukra 4000
négyzetméter területet biztosítson aetherikus olajok és
vegyi termékek gyártására. Az első hallásra aggodalmat keltő, ismeretlen
produktumok, megijesztették a község vezetőit, hisz félő volt, hogy az üzem
olyan cikkeket gyárt majd, ami erősen szennyezi a falu mindaddig kristálytiszta
levegőjét. Amikor azonban a tulajdonosok biztosították a döntéshozókat, hogy
ilyenről szó sincs, megkapták az építési engedélyt. A modern kémiához értő
Eiser testvérek bevették üzletükbe tőkéstársnak Weisz Izidort, és 1906-ban négy
kis üzemcsarnokban megindult a termelés. Ismert tény, egy induló ipari vállalkozás
akkor lesz kifizetődő, ha sikerül a piacon olyan termékkel előrukkolni, amire várhatóan
hosszú ideig komoly kereslet ígérkezik. Az aetherikus olajokra különösen nagy
igény mutatkozott. A vegyipar rohamos fejlődésének következtében alig néhány évvel
azelőtt jelentek meg a piacon a szintetikus színezékek, illatanyagok, virágolajok,
amit (még régiesen) aetherikus olajoknak neveztek. Egyre-másra állítottak elő
újabb és újabb gyümölcs-észter keverékeket, melyeket a pálinkakészítők, a
cukorka, a parfüm és kozmetikai cikkeket gyártók korlátlan mennyiségben
átvettek. (Akkoriban még nem ismerték a
Fidesz - KDNP „pálinkatörvényét”, és bármilyen szintetikus aromaanyaggal
„megbolondított” tiszta szeszt
pálinkának nevezhettek. Az esszenciákból és tiszta szeszből pancsolt italokat aztán lényegesen olcsóbban
dobták piacra, mint a biológiai erjesztéssel előállított nemes párlatokat!) Olyan jól ment az üzlet, hogy a
tulajdonosok Bécsben, Párizsban, és Budapesten is üzembe helyezték illatos
virágolajokat, esszenciákat párló aetherikus üstjeiket. A gyárban - a
tulajdonosokon kívül - mindössze hatan dolgoztak. Jellemző a technológia
korszerűségére, hogy fél tucat szakmunkás, évi több millió korona forgalmat
csinált. Ez, a századelőn ritkaságszámba menő termelékenység igazán példaértékűnek
számított. A kis mini üzem a Fő utca 10 szám alatt működött és a villamosról ma
is látható lenne, ha időközben az öreg omladozó irodaépületet és az
üzemcsarnokokat le nem bontják. A gyár megközelítése lovas kocsikkal, teherautókkal
a Fő útról elég körülményesnek bizonyult ezért, a telekhatártól nem messze,
nyitottak egy új utcát a Fő útra merőlegesen.
Ebből az Árpád utcából (ma Fonyód utca) könnyen meg lehetett
közelíteni a temető északi oldalát, a vasúti töltést, a vasútállomást és a
gyártelep teherszállításának problémáját is megoldották. Évek múlva az Árpád utca
HÉV megállót kapott, ami – ezután még vagy négy évtizedig – csak un. „feltételes
megállóként működött”.(Nem minden
szerelvény állt meg.) Az észteresítő üstökben kellemes, a legkülönbözőbb
virág és gyümölcs illatú szintetikus aromákat, illóolajokat főztek, a környéken
lakóknak pedig eszükbe sem jutott, hogy panaszkodjanak az aetherikus olajok
egészséget károsító hatására. A falu büszke volt korszerű, divatos, innovatív cikkeket
előállító gyárára. Hamarosan híre terjedt, hogy a környéken olcsón lehet
telekhez jutni, a kitűnő megközelítés meg további vállalkozókat vonzott. A
kedvező telekár s a Budapesthez való közelség adta az ötletet Dr. Dorogi Istvánnak
és kollégájának Tuschák Imrének, hogy egy merész, újszerű vállalkozásba vágják
fejszéjüket. Akkoriban az aetherikus olajok mellett volt egy másik termék, amit
szintén korlátlan mennyiségben el lehetett adni, s ez volt a 19. század végének
forradalmi újítása a gumi.
A század
negyvenes éveiben az amerikai Charles Goodyear kaucsukból, kénnel való
melegítéssel, un. vulkanizálással egy új rugalmas anyagot, gumit állított elő.
A gumi rohamos elterjedését ellenben nagyban akadályozta, hogy a kaucsukfa
akkor még csak Brazíliában volt honos, a brazilok pedig úgy vigyáztak „csodanövényükre”,
mint a régi kínaiak a selyemre, vagy a porcelánra. Hanry Wickman 1876-ban élete
kockáztatásával 70 ezer Hevea brasiliensis (a
kaucsukfa latin neve) magot csempészett ki az országból, amit a londoni
Királyi Orchideaházban megpróbált kikeltetni. A magokból kifejlődött – csak
minden harmincadik mag eredt meg - kis magoncokat Anglia gyarmataira,
Malájföldre és Ceylonba vitte, ahol 1907-re a fák nedvéből már ezer tonna tiszta
kaucsukot nyertek. A hajón szállított közel háromezer magoncból mindössze 12
élte túl a szállítást, ebből szaporították az évek alatt több millióra gyarapodott
állományt! A magyar ipar fejlettségére, gyors reagálására jellemző, hogy
Goodyearrel szinte egy időben, a Stáció utcában, (ma Baross utca) a Kölle és Jung cég „Ruganymézga gyárat” alapított.
(Ruganymézga volt az „ősgumi” magyar neve)
Az
1880-ban létesített Magyar Ruggyantaárugyár Részvénytársaság főmérnöke Dr.
Dorogi István és titkárságvezetője 1910-ben jobbnak látta, ha önállósítják
magukat és Albertfalván - közvetlenül az Eiser és Weiss művek melletti telken –
gumigyárat alapítanak. A gumigyártás, elsősorban a vulkanizálás miatt, ellentétben
az észterekkel nem gyümölcsillatú, amiről a lakosság csak a termelés beindulása
után szerzett tudomást. A Dorogi Gumigyárban (az autógyártás kezdetlegessége
folytán autógumira akkor még nem mutatkozott komoly igény) leginkább
csecsemőknek, gyermekeknek való csipogó, felfújható játékokat, úszógumikat, labdákat,
valamint gumitalpú vászon tornacipőket gyártottak. Ennek a technológiának környezeti
ártalma szerencsére közel sem volt annyira súlyos, mint később a finom kormot
igénylő autógumi előállítása. Idős albertfalviak visszaemlékezései szerint a
mindenkori széljárástól függött, hogy a község melyik utcája részesült a
gumigyár jellegzetes „illatának áldásában”. Déli és nyugati szélben a Fő-utcai
házak lakói, keletiben a gomba módra épülő vasút-közeli, kertvárosiak bosszankodhattak,
bár állítólag a környezetszennyezés nem volt elviselhetetlen. A két új üzem
sikere példa nélkül állott, tíz év alatt Albertfalva lélekszáma megduplázódott,
ami további vegyipari beruházásokat vonzott. Ferenc József halálának évében, a
községnek Duna felöli részén, a Budafoki út végén (ma Hunyadi János út 9) felépült a Hangya Rt. vegyigyára. A Hangya
üzemeiben már nem csak vegyipari termékeket, hanem szinte mindent csináltak,
amire igény mutatkozott, s ami eladhatónak tűnt. Így szappant, gyufát,
cipőkrémet, mustárt, fogkrémet, fogport, hintőport, kékítőt, kölnivizet, sőt
tésztát is gyártottak az évek során. Legnépszerűbb a szappan volt, amiből
évente 200 vagon hagyta el az üzemet. Ne feledjük, az I. Világháború alatt - s még
utána évtizedekig – mosógép híján, a háziasszonyok fateknőben, mosószappannal
mosták tisztára a mosnivalót. Egy év próbaüzem után megkezdték a nyers
mosószappan finomítását és különböző illatú pipere illetve babaszappannal
jelentek meg a piacon. A faggyúból, avas zsírból, keményített olajból,
faggyúból való nátronlúgos szappanfőzést néha igen kellemetlen szag kísérte,
azért ügyes döntéssel a gyártelepet a falutól (a főútvonaltól) kissé távolabb
telepítették. (Két évtized múlva az OTI
telep felépültével az új lakások aztán közelebb kerültek a Hangya
üzemépületeihez.) A gyár különösen sikeres terméke volt a svéd, un.
biztonsági gyufa. Fennmaradt termelési adatok szerint, 1921 és 1938 között 50
millió skatulyát készítettek, úgy hogy az erdőből beszállított rönkfától a
gyufaszálon át a dobozokig, az összes munkafolyamatot a Hangya telephelyén végezték.
Amíg a községnek minden harmadik házában működő asztalosok tevékenysége nehéz férfimunkát
igényelt, a nők leginkább a háztartásban, gyermeknevelésben jeleskedtek, mindössze
néhány asszony segített a műhelyekben politúrozni. A Hangya üzemeiben azonban döntően
nők dolgoztak, a szappan darabolását, csomagolását, a fogkrémek, fogporok,
kölnik, cipőkrémek töltését általában a gyengébbik nem végezte. Albertfalván, egyik pillanatról a másikra,
megjelent a női munkavállaló, a munkásasszony, annak összes problémájával.
Ma
a gumi és az aeteres olajok gyárát hiába keresnénk, mindkettő még a második
világháború előtt elköltözött. A Hangya Szövetkezet műemlék üzemcsarnokai azonban
most is állnak. Ma a Caolára keresztelt Kozmetikai és Háztartás Vegyipari gyár
üstjeiben változatlanul főzik a szappant, készítik a kozmetikumokat. A
gyáralapító Baeder Hermann külföldön tanulta az illatszerészet és szappanfőzés
tudományát. Egy igen közismert legenda szerint az alapító tulajdonos gyermekét
Carolának hívták, de a kislány sokáig nem tudta helyesen kiejteni a saját
nevét, s amikor magáról beszélt, mindig Caolát- Caolát ismételt. (Raccsolt a
lelkem.) Az apának megtetszett kedvenc gyermeke szójátéka, erről nevezte el
termékcsaládját, sőt üzemét is. Baeder Hermannak több gyára működött valamikor
Pesten, hogy az államosítás, a szüntelen gyárösszevonások után mindet egy
helyre, a volt Hangya területére centralizálják. A rendszerváltozás aztán
kiváló alkalmat nyújtott arra, hogy a „tűzhöz közeli” emberek, névleges
összegért, a céget privatizálják. Így lett végül a jelenleg magántulajdonban
lévő Caola gyár, a Hangya Rt „jogutódja”. A napjainkban mindössze százötven
munkást foglalkoztató céget hosszú ideig az a Nagy Imre vezette, aki a
Kommunista Ifjúsági Szövetség 1989. április 22.-én megtartott utolsó
elnökválasztásán legyőzte az ifjú Gyurcsány Ferencet és lett a kérész életű
Demokratikus Ifjúsági Szövetség (DEMISZ) elnöke. (Ha előbbi nevét nem is sokan, az utóbbiét annál többen ismerik.)
A
valamikor szebb napokat látott Hangya - Caola gyár sorsa tipikus példája a
politikai hatalom pénzügyivé konvertálásának.
Az
eddig említett üzemeken kívül a korabeli írások beszámolnak egy a Fő utcában
működő mini üzemről az „Albertfalvi eczetgyárról”. (Akkor még így írták!) Annyi tudunk csak róla, hogy francia mintára
borecetet készítettek, egy igen régi, több ezer éve ismert technológiával. Arra
ugyanis hamar rájöttek a borászok, hogy levegőn a boruk hamar megecetesedik.
Ezt a tapasztalatot használták föl az un. Orleansi-ecetgyártásnak nevezett technológiában.
A fedett fészerben tárolt nyitott fahordókban (faedényekben)
A
lopókkal a hordók aljáról felszívott borecetet árulták mindenhol savanyításra.
A gyorsecetgyártás - ahol híg alkoholos oldatból, faforgácsos ecetágyon, meleg
levegő befújásával történik a biológiai oxidáció - azonban hamar csődbe vitte
ezeket a manufaktúrákat. A hazai üzletekből egy időre el is tűntek a formás
üvegecskékben árusított színes borecetek. Csak a legújabb gasztronómia, a
számtalan szakácskönyv, az egyre szaporodó televíziós főzőműsorok valamint a
külföldi túrizmus terjedése hozta újra divatba – a gyorsecetnél jóval drágább
borecetek fogyasztását. (Ettől függetlenül a mai ecetfogyasztás zöme alkohol
vizes oldatából való gyorsecetgyártással készül. A szupermarketek polcain
található borecetek bizonyára különféle, de gyengébb minőségű borokból már
szintén a gyorsecetgyártásnak nevezett módszerrel készülnek, hiszen csak így
tudják ellátni a megnövekedett igényeket. Annak kérdése pedig, hogy miért
maradt ki az emberek emlékezetéből ennyire az „albertfalvi eczetgyártás” arra
leginkább az lehet a magyarázat, hogy talán csak egy család, a kertjük végében
található nyitott fészerben erjesztette a kocsmákból kapott ecetesedő borokat.
A
három, eddig említett vegyigyár letelepedését követte a Czakó Textilgyár, a
francia Lorrileux Chimie Rt, a Lóden Posztógyár, az Első Magyar Repülőgépgyár, az
Első Magyar Légcsavargyár, a NAUTICA Rt, a Vasfonal Rt, a Gamma Művek
fióküzemei, a Neuschloss-Lichtig Faipari Vállalat és még néhány kisüzem.
Sümegh László
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlés